Steef, uw gids in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Steven Verhaar - WaarBenJij.nu Steef, uw gids in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Steven Verhaar - WaarBenJij.nu

Steef, uw gids in Berlijn

Door: Steef

Blijf op de hoogte en volg Steven

20 Februari 2006 | Duitsland, Berlijn

Dag allemaal,

afgelopen weekend was het zover. Mama, Irma en Wim kwamen een weekend naar Berlijn om de tourist uit te hangen. Dat kan prima hier.
Vrijdagochtend kwamen ze aan. De vroege vlucht van easyjet, dus de hele dag nog voor de boeg na de landing. Ik moest gewoon werken, dus hebben ze zichzelf wegwijs gemaakt naar hun apartement. Wel volgens mijn routebeschrijving overigens.

Alles lukte gelukkig en ze hebben geloof ik een rondje door de buurt daar gemaakt, alvorens ze naar de ambassade kwamen. Daar stond natuurlijk de persoonlijke gids, strak in pak inclusief stropdas, voor ze klaar. Natuurlijk was er de veelbesproken rondleiding. Met Wim als huizenkenner opvallende zaken waargenomen, waar ik normaal niet aan had gedacht. Blijft een interessant gebouw. En de indrukken van anderen doen je telkens weer realiseren hoe gaaf het is om er te mogen werken.
Na de ronde ambassade even naar mijn huis om om te kleden en klaar te maken voor het eten. De pizzeria hier in de straat biedt altijd uitkomst. Was weer lekker Sergio (of hoe je ook mag heten)! Daarna was de tank wel leeg. Bij het bezoek vanwege het feit dat ze er al 18 uurtjes ofzo op hadden zitten en bij mij omdat ik er een drukke week op had zitten. Ik ben meegegaan naar hun apartement en heb ook daar geslapen twee dagen, is toch iets gezelliger. Mooi zeg! Prima.
Zaterdag was een rondje door het westelijke shopgedeelte. Maar eerst 's ochtends even gaan kijken bij het zogenaamde "Mauer Gedenkstatte", een monument van de Berlijnse muur. Mooi ook. Vervolgens naar het westen. Kurfurstendamm. Blijft vet om die jet-set bij elkaar te zien. Met name de auto's die je er ziet rijden doen me wel wat. En ach...het is ook allemaal belachelijk duur, maar daar moet je eigenlijk alleen maar om lachen. Tassen van duizenden euro's etc etc. En de één nog lelijker dan de andere. De terugweg ging via Potsdamer Platz, waar een lekker biertje op ons wachtte. Blijft toch zulk lekker bier daar, krijg er weer zin in als ik er aan denk. Erg aardige ober ook trouwens....wat een chagrijn was dat zeg! Maar mocht de pret niet drukken. 's Avonds gaan eten bij Goodtime, een vanuit de ambassade geroemde Thai. Erg lekker en gezellig.
Zondag was de museumdag. Jüddisches Museum. Prachtig gebouw, ontworpen door Liebeskind, een joodse architect. Vanaf het begin van de joden, hun verspreiding, tot aan de vervolging en de holocaust. Erg indrukwekkend en ook triest om te zien dat het volk eigenlijk altijd onderdrukt is geweest. Het gebouw is ook erg triest, met duidelijke boodschappen. Knap gedaan. Nadat we er uit kwamen waren we op zoek naar een woord voor de joden die met krullenpruik etc. rondlopen. Ik weet em inmiddels -> orthodox natuurlijk. Oh ja, hoor ik jullie zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat ik er achter ben. 's Avonds gegeten bij mij in de buurt. Gugelhof. President Clinton schijnt daar ooit gegeten te hebben en dat is nu nog steeds de grote publiekstrekker. Lekker gekaasfondued.
Het weekend is voorbij gevlogen, zoals overigens mijn hele tijd hier in Berlijn tot nu toe. Ik zie op tegen mijn afscheid van de stad en ambassade. Heb de tijd van mijn leven, maar ook mijn leven in Nederland mis ik af en toe natuurlijk. Het heeft twee kanten...

Vandaag overigens mijn professor uit Eindhoven (prof. Smits) mogen ontvangen op de ambassade. Hij was met vrouw en kind een weekend in Berlijn en wilde de buitenkans niet laten lopen om de ambassade even te zien. Ze waren erg enthausiast, dus ik heb punten gescoord. Nu ga ik zeker een 10 halen, das duidelijk.

Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het museum en ben ik vergeten de camera van mama even af te tappen op mijn laptop. Sorry.

De komende weken is het rustig en dan nog drie keer bezoek. Het zit er bijna op, helaas.

Tschüs! (ik heb het opgezocht, Wim en je schrijft het echt zo, al dacht ik dat het met twee ss-en was)


Steef.

  • 20 Februari 2006 - 22:39

    Oma En Opa:

    Leuk verslag van het weekend met Mama, Irma en Wim. Zo leer je de cultuur en de taal van het land nog beter kennen. Nog een prettige tijd in Berlijn en veel succes met je stage. Hartelijke groeten.

  • 20 Februari 2006 - 22:49

    Lin En An:

    Mooi stukje weer, Steef. We hebben het met veel plezier gelezen, al hoef je ons nu morgen niets meer te vertellen. Lekker rustig dus ! Op naar de volgende enerverende dag/ week/maand op HMA Berlijn ! Keep up the good work. Liefs, Lin en An

  • 21 Februari 2006 - 08:25

    Sjoerd:

    Lang leve de pizza parmaham rucola, damn die is lekker!

  • 21 Februari 2006 - 13:25

    Ilse:

    Leuk verslag Steef! Precies zoals het was: in 1 woord geweldig!!! Zal er nog vaak aan terug denken. De foto's volgen zsm.Dikke kus,X

  • 21 Februari 2006 - 20:31

    Irma:

    Ha meine liebe Vetter,
    Verstehst du das??
    Wir sind wieder zu hause en wollen dich nogmaals bedanken voor het geweldige weekend!Veel gezien, gegeten,gedronken,gekletst,gereisd en gelachen...mis trouwens wel het stukje over het heerlijke ijsje en de" NAGELS" niet te vergeten!!
    Snappen wij alleen hè?Nog veel plezier, een dikke kus

  • 21 Februari 2006 - 20:41

    Wim:

    Hoi Steef,
    Het woord orthodox wist ik het afgelopen weekend ook nog wel, maar ik was op zoek naar een ander woord, nl "Chassidische Joden".
    Ik heb me prima vermaakt in het weekend en dat kwam niet alleen door de stad, maar ook door de gids. Bedankt en Tschüs. (staat nog steeds vreemd vind ik)

  • 24 Februari 2006 - 18:19

    Irma:

    Hoi Steef, Ik hoorde vanmorgen op de radio dat ze bij de Nederlandse ambassade in Madrid ingebroken hebben. Hoe is dat in godsnaam mogelijk?
    Ik heb gezien hoe streng het bij jou is...Toch uitgesloten om binnen te komen!Hoe is het weer daar? Hier nu weer koude wind, jammer voor het carnaval, maar dat mag de pret niet drukken! Vandaag heb ik er al wat van geproefd.Morgen gaat de familie hier starten. fijn weekend,auf wiedersehen x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2006

Snotterdesnotter

13 Maart 2006

Fast zu Ende

26 Februari 2006

Rondje Tiergarten

20 Februari 2006

Steef, uw gids in Berlijn

12 Februari 2006

Berlinale 2006
Steven
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 15408

Voorgaande reizen:

11 November 2005 - 12 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: